Asiakastarinat
Yksityinen senioriasiakas
Sisältöä ja iloa Pertin viikkoon
Pertti on yksin asuva monisairas mies, joka ei kykene liikkumaan yksin ulkona. Hän käy mielellään kerran viikossa läheisessä kaupassa valitsemassa mieluisiaan ostoksia, lottoamassa ja hakemassa uusimmat lehdet. Kauppareissuun kuuluu myös leppoisa istahtaminen kaupan kahvilaan, tarkkailemaan elämää ja ihmisten vilinää.
Verenpisaran tuttu hoitaja saapuu Pertin kotiin joka keskiviikko. Hoitaja jakaa käynnin alussa viikon lääkkeet, mittaa verenpaineen ja seuraa verensokeriarvoja. Kauppalista tehdään yhdessä kuntoon leppoisan rupattelun lomassa. Tämän jälkeen Pertti ja hoitaja lähtevät rollaattorin turvin kuntouttavalle ja virkistävälle kävelylle kohti kauppaa. Hoitaja on kaksi tuntia Pertin apuna, avustaen tärkeässä fyysisen ja sosiaalisen toimintakyvyn ylläpidossa.
Pertin lukujärjestys
Joka keskiviikko 2 tuntia klo 12–14.
Ota yhteyttä, suunnitellaan yhdessä sinulle ja omaisellesi sopiva palvelukokonaisuus.
Haja-asutusalueen palveluseteliasiakas
Päivittäistä apua ja läsnäoloa Mairelle
Maire on iäkäs, muistisairas Sarkamäkeläinen rouva, joka tarvitsee kotiapua kahdesti päivässä aamulla ja illalla, viikon jokaisena päivänä. Verenpisaran tuttu hoitaja poikkeaa Mairen luona aamuisin klo 8-9, avustaen kaikissa aamutoimissa pikkupesusta pukemiseen ja valmistaen Mairelle aamiaisen.
Aamutoimien aikana jumpataan reisivoimia, venytellään raajoja ja jutellaan kaikessa rauhassa mukavia. Mairen nauttiessa aamupalastaan hoitaja antaa aamulääkkeet dosetista ja laittaa lounaan valmiiksi jääkaappiin. Hän valmistaa myös salaatin sekä välipalaleivän sekä jättää hedelmiä ja päivälääkkeet esille kippoon. Lisäksi hoitaja huolehti kotitöistä, kuten wc:n pesusta, lakanoiden vaihdosta, petin petauksesta, tiskauksesta ja pyykinpesusta tarvittaessa.
Illalla tuttu iltahoitaja saapuu vuorostaan tervehtimään Mairea klo 19.30 ja varmistaa, että kaikki on hyvin. Hoitaja antaa iltalääkkeet, avustaa yöpaidan Mairen päälle ja huolehtii hampaiden hoitamisesta. Hän myös keittää iltateet Mairelle tv:n ääreen ja valmistelee sängyn yötä varten.
Hintalaskelma
Hinta muodostuu Kotipalvelu Verenpisaran hinnaston mukaan.
Ei kotitalousvähennystä, koska palveluseteli käytössä.
Mairen lukujärjestys
Joka aamu klo 8–9 ja joka ilta 19.30–20.00.
Ota yhteyttä, suunnitellaan yhdessä sinulle tai omaisellesi sopiva palvelukokonaisuus.
Hengähdystauko omaishoitajalle
Helpotusta ja virkistystä Martin omaishoitajalle
Pirkko hoitaa Parkinsonin tautia sairastavaa Martti-puolisoaan kotona.
Martin sairaus on edennyt jo pitkälle, eikä hän pärjää yksin kotona kuin pieniä hetkiä.
Martti tarvitsee apua kaikissa päivittäisissä toimissaan.
Tämä tarkoittaa sitä, että Pirkko on joka päivä hyvin tiiviisti sidottuna kotiin, ympäri vuorokauden.
Verenpisaran palvelujen ansiosta Pirkko pääsee kuitenkin viikoittain rakkaaseen harrastukseensa ja tapaamaan ystäviään, saaden vapaahetkistä voimaa arkeensa.
Verenpisaran tuttu hoitaja tulee kotiin ja Pirkko pääsee vapaalle ja hengähtämään hetkeksi.
Hoitaja avustaa Marttia tämän kaikissa tarpeissa ja tekee samalla myös kotitöitä helpottaakseen Pirkon arkea.
Martin lukujärjestys
Joka tiistai klo 11-14 (3 h).
Iloa siivousasiakkaalle
Yhteistä aikaa perheelle
Marja, Tero ja heidän kolme alle 10-vuotiasta lastaan elävät touhukasta lapsiperhe elämää omakotitalossa. Molemmat vanhemmat käyvät töissä ja lapsista kaksi on koulussa ja pienin esikoulussa. Heillä on aiemmin käynyt siivooja välillä ennen juhlapyhiä silloin tällöin. Nyt vanhemmat ovat kuitenkin ajatelleet, että heillä ei jää aikaa yhteisiin harrastuksiin, he ovat väsyneitä jatkuvaan epäjärjestykseen ja tarvitsevat kunnon siivouksen säännöllisesti kerran kuukaudessa. Välillä he voivat itse imuroida ja tehdä pieniä välisiivouksia tarvittaessa, mutta isot siivoukset tekisi joku muu. Siivous helpottaisi arkea paljon.
Hintalaskelma
He valitsivat kiinteähintaisen ylläpitosiivouspaketin. Asunnon koko on noin 140 neliötä, joten siivouskerta maksaa 179,80 € (sis. alv 25,5%). Tilauspyynnössä näkyy suoraan siivouksen hinta ja myös hinta kotitalousvähennyksen jälkeen. Perhe ei ole oikeutettu saamaan siivousta tukipalveluna (ilman alvia -25,5%), koska kellään heillä ei ole sellaista sairautta, että he saisivat siivouksen kotona selviämisen tukemiseksi. Kotitalousvähennys on -35% (max. 1600 €/vuosi, 150 € omavastuu), jolloin perheen omaksi osuudeksi jää 116,87 €/kk.
Perheen lukujärjestys
Kerran kuukaudessa torstaisin klo 8 – 15.30 työpäivän aikana
Referenssit
“Tyytyväinen asiakas jo 18 vuoden ajan”
Minulta murtui jalka 18 vuotta sitten ja sairaalasta kotiutuessa otin yhteyttä Verenpisaraan. Jalka kuntoutui pikkuhiljaa, mutta tarvitsin senkin jälkeen monenlaista apua esim. ulkoilussa, lääkkeiden jaossa, ostosten tilaamisessa kaupasta, asioinnissa kodin ulkopuolella ja saattoapuakin lääkäriin ja tutkimuksiin olen tarvinnut jatkuvasti. On tärkeää, että minun luona käydään jatkuvasti 3 – 4 kertaa viikossa ja minä saan jutella samalla tuttujen hoitajien kanssa, muuten olisin yksinäinen. Pesuapu ja hiusten rullaus minulla on ollut myös ihan alusta lähtien ja tunnen oloni turvalliseksi kotona asuessa kun tiedän, että joku tulee säännöllisesti käymään.
Nainen 84v
“Tarpeisiin mukautuvaa apua jo usean vuoden ajan”
Olen saanut Kotipalvelu Verenpisarasta ammattitaitoista, ystävällistä ja tarpeisiini mukautuvaa apua usean vuoden ajan. Suosittelen lämpimästi Kotipalvelu Verenpisaran palveluita!
Harri
“Tyytyväinen lähiomainen”
Vanhempieni saama hoiva on ollut hyvää ja siitä suuri kiitos Anitalle ja Paulalle, jotka ovat olleet suurena apuna ja ilona vanhemmilleni ja todella joustavia aikataulumuutoksissa ja vastailleet viesteihin myös omalla ajallaan. Toivomme, että hoivasuhde jatkuu!
Pariskunnan poika
Oli hyvä päätös ottaa Verenpisarasta palvelua, kun naapuri ei enää jaksanut huolehtia minun pihasta!
Verenpisaran hoitaja -hän on minun ystäväni ja naapurini samalla kertaa! Hoitaa kaikki sellaiset työt, joita en itse kykene hoitamaan ja käy minun kanssa torilla kahvilla ja välillä teatterissakin. On hyvin turvallinen ja mukava olo vaikka lapset asuu kaukana.
Jenny
Usein kysytyt kysymykset
Mitä palveluita Kotipalvelu Verenpisara tarjoaa?
Tarjoamme kotihoitoa ja kotipalvelua arjen tueksi. Palvelumme kattavat henkilökohtaisen hoivan ja hoidon, kodin askareet, siivouksen, asiointiavun, ateriapalvelun, lastenhoidon, omaishoidon tuen sekä veteraani- ja vammaispalvelut. Palvelut suunnitellaan aina yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaan.
Miten palvelu aloitetaan?
Aloitamme aina maksuttomalla ja sitoumuksettomalla kartoituksella koko puhelimessa tai kotikäyntinä. Käynnillä keskustellaan toiveistasi, kartoitetaan avuntarve ja laaditaan palvelusuunnitelma. Näin varmistamme, että palvelu vastaa juuri sinun tai läheisesi arjen tarpeisiin.
Toimiiko Kotipalvelu Verenpisara palvelusetelituottajana?
Kyllä. Olemme Pohjois-Savon hyvinvointialueen (PSHVA) hyväksymä palvelusetelituottaja kotihoidon, omaishoidon, lastenhoidon sekä rintamaveteraanien palveluissa. Palvelusetelin avulla voit valita meidät palveluntuottajaksi, jos hyvinvointialue on myöntänyt sinulle setelin.
Missä kunnissa palvelua on saatavilla?
Toimimme Varkaudessa, Leppävirralla ja Joroisissa. Joissakin palveluissa, kuten kotipalvelussa tai asiointiavussa, voimme sopimuksesta palvella myös lähialueilla.
Kuinka usein käynnit sovitaan?
Käynnit sovitaan aina asiakkaan tarpeen mukaan – ne voivat olla päivittäisiä, viikoittaisia kuukausittaista tai tilapäisiä. Tarjoamme kiireellistä apua tilanteen mukaan.
Kuinka paljon palvelu maksaa?
Palvelun hinta määräytyy sisällön, keston ja käyntitiheyden perusteella. Teemme aina selkeän kirjallisen tarjouksen ennen sopimusta.
Asiakas voi usein hyödyntää kotitalousvähennystä verotuksessa. Jos sinulla on palveluseteli, maksat vain omavastuuosuuden ja/ tai ylimenevän ajan palveluista.
Voinko muuttaa palvelun sisältöä myöhemmin?
Kyllä. Elämäntilanteet muuttuvat, ja niin voi muuttua myös avuntarve. Palvelusuunnitelmaa voidaan päivittää joustavasti milloin tahansa – lisäämme, vähennämme tai vaihdamme palveluja tarpeen mukaan.
Saanko itse päättää, kuka minua hoitaa?
Kyllä. Pyrimme siihen, että sama tuttu työntekijä tai pieni tiimi käy asiakkaan luona aina, kun se on mahdollista. Luottamuksellinen ja jatkuva hoitosuhde on meille tärkeä arvo.
Miten toimitaan, jos oma hoitaja on lomalla tai sairaana?
Järjestämme aina sijaisen, joka on perehdytetty asiakkaan palveluun. Näin palvelu ei keskeydy, ja arki jatkuu turvallisesti.
Miten laatu ja turvallisuus varmistetaan?
Toimintamme perustuu omavalvontasuunnitelmaan, jota kehitetään jatkuvasti.
Henkilöstömme on koulutettua, taustat tarkistetaan ja heidät perehdytetään huolellisesti.
Teemme myös säännöllisiä asiakastyytyväisyyskyselyjä ja turvallisuusarviointeja, ja asiakkailla on aina oikeus antaa palautetta.
Miten tietosuoja toteutuu?
Kaikki työntekijämme ovat vaitiolovelvollisia ja käsittelevät asiakastietoja tietoturvallisesti. Asiakkaan tiedot tallennetaan lain ja viranomaismääräysten mukaisesti Hilkka-toiminnanohjaus järjestelmään, eikä niitä luovuteta ulkopuolisille ilman lupaa.
Voinko käyttää palvelua vain tilapäisesti?
Kyllä. Voit tilata palvelua esimerkiksi sairaudesta toipumisen ajaksi, omaishoitajan lomalle, lyhytaikaiseen sijaisuuteen tai vaikka siivous- ja asiointiapuun.
Entä jos olen tyytymätön palveluun?
Kuuntelemme aina palautetta ja kehitämme toimintaamme sen pohjalta. Voit keskustella suoraan palvelun vastuuhenkilön kanssa tai lähettää palautteen sähköpostitse.
Tarvittaessa asia käsitellään kirjallisesti omavalvontasuunnitelman mukaisesti.
Miten laskutus toimii?
Laskutus tapahtuu yleensä kerran kuukaudessa jälkikäteen. Laskussa eritellään palvelut ja käyntiajat.
Miten otan yhteyttä tai pyydän kartoituskäyntiä?
Voit ottaa yhteyttä puhelimitse, sähköpostilla tai verkkosivujemme yhteydenottolomakkeen kautta.
Kartoituskäynti on maksuton eikä sido sinua palvelun tilaamiseen.
Palveluihimme et tarvitse lähetettä eikä hyvinvointialueen arviointia etukäteen.